آزاده داننده: مدیرعامل شرکت فن آوران اطلاعات بهاران
گام های نخستین در مشاوره مدیریت ومهندسی سیستم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
با گذر از بیست سال تجربه در حوزه IT عزم آن جزم کرد تا آغازگر کسب و کاری نو در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات باشد. آغازگر خدمات مشاوره مدیریت و مهندسی سیستم با همه چالش های پیش رو
آزاده داننده پس از فارغالتحصيلي در رشته کامپیوتر از دانشگاه شیراز در سال 1364، در شركت دادهپردازي ايران مشغول به كار شده است. پس از هشت سال كار در اين شركت و قبل از تاسيس شركت فنآوران اطلاعات بهاران، به عنوان مشاور مستقل در سازمانهاي مختلف كار را ادامه ميدهد.
يكي از نقاط عطف حرفهاي او حضور در پروژهاي بود كه با مشاركت وزارت صنايع، شوراي عالي انفورماتيك كشور و انجمن شركتهاي انفورماتيك در سال 1378 آغاز شد. موضوع اين پروژه طراحي و استقرار نظام مديريت كيفيت در شركتهاي نرمافزاري بود تا از اين طريق شركتها بتوانند محصولات خود را به بازارهاي بينالمللي عرضه كرده و صادرات نرمافزار رونق بگيرد. در سال 1380 ودر پايان اين پروژه، شش شركت نرمافزاري موفق شدند براي اولين بار در ايران و خاورميانه گواهينامه ISO 9001/TickIT اخذ كنند. او در اين پروژه مسئوليت مديريت پروژه را بر عهده داشت.
داننده ميگويد: اين پروژه ويژگيهاي منحصر بهفرد زيادي داشت و در آينده حرفهاي من نقش تعيينكنندهاي را ايفا كرد. ما در اين پروژه بايد فرآيندهاي مديريتي شركتها را شناسايي و سازماندهي ميكرديم تا پاسخگوي الزامات استاندارد ISO 9001 باشند. در صنعت نرمافزار اكثريت قريب به اتفاق شركتهاي فعال، خصوصي هستند. در اين شركتها روابط صميمانه، دوستانه و عمدتا غيررسمي ميان كارشناسان و مديران برقرار است در نتيجه ساختارهاي مديريتي، رسميت زيادي نداشته و عموما ساختيافته نيستند. در حالي كه الزامات استاندارد، جهتيافته لايه مديريت عمليات است و نيازمند برخوردي ساختيافته با اين حوزه است.
از سوي ديگر مديريت در حوزه نرمافزار بهشدت تخصصي است و ظرفيتهاي مشاوره در اين حوزه در بازار وجود نداشت. لذا تيم پروژه فوقالذكر مجبور شدند خود، ظرفيتهاي لازم را براي موضوعات تخصصي اين پروژه سازماندهي و ايجاد كنند. كليه آموزشها و خدمات مشاورهاي كه در اين پروژه ارائه شد توسط تيم كارشناسان پروژه و براي اولين بار در كشور طراحي و ارائه گرديد.
در ابتدا همگان با ناباوري به اين پروژه مينگريستند و در انتظار نتايج آن بودند. با پايان يافتن موفقيتآميز اين پروژه، نياز زيادي براي اين نوع خدمات در بخش فناوري اطلاعات ايجاد شد. اعضاي اين تيم كه حدود 10 نفر بودند نيز به فراخور وضعيت خود در بخشهايي از اين بازار جذب شدند.
اما تخصص مشاوره در حوزه مديريت فناوري اطلاعات شكل نگرفت و فقط بخشي از نيازهاي برخي از مشتريان تامين شد. مدتي نيز به اين روال گذشت تا اينكه فكر تاسيس شركتي با تخصص مديريت سيستم در ميان هسته اصلي تيم پروژه فوقالذكر قوت گرفت و شركت فنآوران اطلاعات بهاران از ابتداي سال 1384 كار خود را شروع كرد. و اکنون با 8 نفر نیروی تمام وقت و شبکه ای از کارشناسان پاره وقت در ارائه خدمات مشاوره در زمینه مدیریت و مهندسی سیستم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال است.
داننده ميگويد: مسايل و مشكلات تاسيس شركت همان مسايل عمومي است كه در همه حوزههاي كسبوكار براي همه مردان و زنان وجود دارد. قوانين دست و پا گير، مراحل اداري طولاني و فرساينده، تضاد ميان قوانين و مقررات، ناآگاهي از قوانين و مقررات، كمبود منابع و ... براي ما هم وجود داشت. بهعنوان يك زن، با مشكلات ويژهاي مواجه نبودم و اتفاقا در مواردي، زن بودن امتياز هم محسوب ميشد و همكاري خوبي با من ميكردند. اگر در فضاي كسبوكار مشكلي جنسيتي وجود دارد، ريشه فرهنگي دارد. ما زنان براي حضور در جوامع حرفهاي بايد بسيار بيش از مردان تلاش كنيم تا پذيرفته شويم. اگر مرتكب خطاي حرفهاي شويم بهپاي زن بودن ما ميگذارند در حالي كه خطاي مردان، خطاي يك فرد است.
شركت فنآوران اطلاعات بهاران داراي سه سهامدار زن است و تيم مديريتي اين شركت كاملا زنانه است. او ميگويد شعار ما در شركت اول كار و بعد پول است. در نتيجه درابتداي ورود به بازار كار، هيچگاه بيكار نبوديم و همواره كار داشتيم ولي بهسختي پول در ميآورديم. اين دوران، دوره ظرفيتسازي ما بود و از آن براي عمق بخشيدن به دانش خود استفاده خوبي كرديم. بارها به ما پيشنهاد انجام كارهايي ميشد كه پول خوبي در آن بود ولي با تخصص ما در شركت انطباق نداشت. ما مقاومت كرديم و وارد آن كارها نشديم. امروز به جرات ميتوان ادعا كرد كه شركت فنآوران اطلاعات بهاران تنها شركتي است كه در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات فقط به كار مشاوره در حوزه مديريت و بهبود فرآيندها و نه هيچ كار ديگري ميپردازد.
يكي از شاخههاي تخصصي كار ما در شركت، موضوع مديريت كيفيت است. كيفيت نيازمند نگاه دقيق و ريزبيني است كه با حوصله به ظرايف كار بپردازد. اين ويژگيها تماما زنانه هستند و بسيار با روحيات زنانه انطباق دارند. اتفاقا مردان نيز اين گونه رفتارها را در محيطهاي حرفهاي از زنان بيشتر ميپذيرند. البته لازم به توضيح است كه كار در حوزه كيفيت نيازمند تعقيب رويكرد كلاني است كه مبتني بر مدلهاي شناختهشده، فعاليتهاي كيفي را هدايت كند. ما از اين دانش برخورداريم.
بهبود فرآيندها از طريق بهكارگيري و پيادهسازي چهارچوبها، مدلهاي مرجع و استانداردهاي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام ميشود. براي اولين بار در كشور، طراحي و پيادهسازي نظام كارفرمايي پروژههاي IT بر اساس مدل بلوغ ظرفيتهاي كارفرمايي كه به نام CMMI Acquisition شهرت دارد در يكي از سازمانهاي بزرگ دولتي در سال 1386 توسط اين شركت انجام شده است. يكي ديگر از كارهاي اين شركت طراحي و پيادهسازي نظام مديريت خدمات بر اساس استاندارد ISO/IEC 20000 و ITIL Ver 2 در يكي از واحدهاي بزرگ صنعتي كشور است كه در سالهاي 1387 و 1388 انجام شده است. تجربه پيادهسازي نظام مديريت خدمات در كشور بسيار محدود است و اين پروژه در زمره اين تجارب محدود است. همكري با سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در زمينه تدوين استانداردهاي ملي فناوري اطلاعات نيز در كارنامه اين شركت بهچشم ميخورد.
تمركز اصلي آنها در كارشان ايجاد ظرفيتهاي ملي براي حوزه تخصصي مديريت و بهبود فرآيندها است. داننده ميگويد هر كدام از ما ميتوانستيم در شركتهاي مختلف كار كنيم و از حقوق و درآمد خوبي هم برخوردار باشيم ولي هيچگاه در انتخاب شغل از منظر درآمد نگاه نكرديم و منافع خود را در منافع كلانتر جامعه جستجو كرديم و موفق هم بوديم.
آزاده داننده علاوه بر فعاليتهاي حرفهاي خود، در فعاليتهاي صنفي و اجتماعي نيز حضور دارد. او عضو هيئت مديره سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران و عضو شوراي مركزي سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور است. در شكلگيري شاخه مشاورين حقيقي در اين سازمان مشاركت داشته است. علاوه بر آن در انجمن زنان كارآفرين نيز عضويت دارد.